Wednesday, May 11, 2011

Kenapa org pilih untuk tipu daripada cakap terus terang?

tajuk ni mcm best =)
korang rasa kenapa org pilih untuk tipu daripada cakap terus terang?
cakap terus terang kan elok..
xpayah pendam lama2..
sape2 pon xsaket..
mungkin pada awalnya akan saket la..
sebab bila orang cakap terus terang, itula kebenarannya betol?
selalu orang cakap kebenaran tu menyakitkan..betol?
aku prefer saket dulu drp saket kemudian hari..
walau saket atleast org tu jujur ngn kite..
bile die jujur tu tanda hormat..faham?

tp knp ek org ske tipu? 
byk sebab...kan?
antaranya, mungkin die nak jaga ati, xda niat nak tipu.
ada yang memang niat nak tipu? untuk? kite xtaw..
masing2 ada sebab tersendiri..

kadang2 org tipu ni demi kebaikan..
memang menipu tu salah..
sebab terpaksa, n xsanggup nak lukakan hati org,
diorg kena menipu..
kalo diorg ni jumpe org yg sgt memahami
rasanya xjadi masalah bile org tu tawu die menipu..
kalo jumpe yang memang xfaham2? mcmno tu?

benda ni jadi kat aku..
dan aku xkata aku seorang yang memahami..
tp aku cube utk faham..=)
kite xleh nak blame org tanpa usul periksa kan..
sabar itu separuh daripada iman
dan Allah menjanjikan kebahagiaan bagi org yang sabar..=)
sampai bile harusa sabar? itu persoalannya..=)
apa pun yang terjadi,kita xleh nak biarkan emosi kawal kite..
sebab? sebab? sebab aku anggap ni sume dugaan yg harus aku tempuh utk mematangkan aku =)
juz aku harap..kalau boleh..kalaula..
aku nak org terus terang kat aku..
sebab bile org terus terang, aku rasa org hormat dgn aku..dan aku xkan marah, org hormat kite, kite hormat balik..
gaduh2 aku xske..
tp kalo org pilih utk tipu jgk atas sebab yg tdk dikenal pasti..
kte kena ready la..
sbbtu tu la sesuatu yg kite cintai belum tentu mendatangkan kebaikan kpd kite, manakala sesuatu yg kite benci belum tentu memudaratkan kita..nak syg? boleh? tp bersederhana..nak benci? sila2..tp jgn terlampau.
silap ari bln kite benci org tu, org tu jgkla jadi besfren kite nanti..who knows?
jadi? renung2 kan dan selamat beramal..assalamualaikum..=)

No comments: